torsdag 24 september 2009

Varför jag inte blev gift.

Det finns en orsak till att jag och tre medelålders kvinnor från Gällivare inte är gifta. Det började en julafton 1982. Vi skulle ha lilla-julafton hemma hos mig på julaftonsmorgonen. Det var jag och tre av mina närmsta vänner. Vi åt lite julmat och sedan hade vi julklappsutdelning. Vi åt bland annat risgrynsgröt med en mandel i. Och ni vet ju att den som får mandeln i gröten är den som gifter sig först. Kompisen som fick mandeln i gröten, hade givetvis tagit minst gröt eftersom hon haft magsjuka och inte hade någon aptit. Helt plötsligt ropar hon till och visar oss mandeln. Vi tittar avundsjukt på henne som får gifta sig först. Så vad väntar vi på? Ja vi väntar fortfarande på att hon ska gifta sig!


Fotograf: Åse Meistad

0 kommentarer: