söndag 20 september 2009

Grannen

Det flyttade in en ung tjej i lägenheten bredvid mig. Hon brukade spela musik ganska högt, men det gjorde inget eftersom hon spelade bra musik. I bland spelade hon musik även sent på nätterna, men det gjorde fortfarande inget då jag inte är speciellt lättstörd. Hon verkade lite blyg och pratade inte med mig i trapphuset, utan hejade bara och tittade mig knappt i ögonen. Hon kom en dag och ringde på min dörr. Hon stod där med en kompis och undrade om jag tyckte hon spelade högt. Och jag sa som det var att jag inte stördes utan tyckte hon spelade bra musik. -Men om jag blir störd ska jag ringa på din dörr och tala om det, sa jag. Hon nickade och gick in till sig. Jag hörde knappt något från hennes lägenhet på länge och undrade om någon klagat på att hon spelat högt. En dag kom mitt ex och hälsade på mig. Han undrade vad jag tyckte om min nya granne. Jag blev förvånad över att han kände henne. Hon var ju så ung och han är ju äldre än mig, men tydligen brukade han vara där på fester. Jag berättade att jag tyckte det blivit så lugnt hos henne. Då började mitt ex skratta och så berättade han vad han gjort. Exet hade skojat med grannen och glömt bort att tala om att allt var båg. Mitt ex hade sagt åt min granne att hon skulle akta sig för mig. För om jag blev förbannad på henne för att hon spelade för högt eller något sådant så skulle jag spöa skiten ur henne! Då förstod jag varför hon knappt ville prata med mig, varför hon stått utanför min dörr och undrat om hon spelat för högt. Stackars tjej! Hon var ju livrädd för mig. Ja herregud vad jag skrattade åt det. Jag var tvungen att gå in till henne och säga att jag inte var så skräckinjagande som exet påstod.

Fotograf: porah

0 kommentarer: