lördag 5 september 2009

Jag kanske är lite kines?

Jag är allergisk mot alkohol! Fast kanske inte allergisk i ordets rätta bemärkelse. Det är så att jag inte kan bryta ner alkoholen. Jag är som en Antabus-patient som dricker alkohol. Jag blir röd, skakig och med hjärtklappning och så klappar min mage ihop totalt. Det tog ganska många år innan jag förstod att jag inte skulle dricka alkohol. Vem tror att man kan vara ”allergisk” mot alkohol.

Jag var ute och partade som alla andra. Jag förstod inte att jag tålde mindre än andra och blev allt som oftast lite för full. Jag mådde jättedåligt av att dricka, men trodde att alla andra också gjorde det. Alla sa ju att de blev dåliga...men de menade ju dagen efter...men det förstod ju inte jag. Jag blev även dålig dagen efter plus tre dagar till!

Men en dag för 11 år sedan när jag nästan strök med av för mycket alkohol tog jag tag i saken och gick till min läkare med problemet. Han kunde då informera mig om min sjukdom. Han sa att det är mest asiater som lider av denna sjukdom och därför kallas den ”asian flush”. Steve förklarar ”asian flush” begripligt på sin hemsida. Så det kanske är som läkaren sa: -Det kanske finns lite kines i dig! Som sagt så är jag nykter sedan 11 år tillbaka.

Beer for non-drinkers.

0 kommentarer: