fredag 29 januari 2010

Slöja

När jag läser Cherins inlägg om Yvonne Ridleys uttalande om Niquabförbud, kommer jag ihåg ett samtal jag hade för någon månad sedan.
En vän som jag inte trodde hade så många fördomar och absolut inte om de muslimska kvinnornas vilja att bära slöja. Hon säger till mig, när TV gör oss uppmärksam på att Alia Khalifa kommer bli den sista med heltäckande slöja som får utbilda sig till barnskötare , att hon tycker att det är rätt.
VA? Jag trodde inte det var sant!
Hon frågade vad jag tycker.
-Jag tycker alla som vill bära slöja ska få göra det.
-I alla jobb?
-I alla jobb. Om slöjan kan bli farlig för jobbet får man väl komma på en skyddsutrustning som gör att du kan bära slöjan utan att fastna och göra dig illa.

-Men skulle någon med heltäckande slöja få jobba på din förskola?
-Givetvis!
-Men vad skulle barnen säga?
-Inget! -Barnen förstår redan att vi har barn som inte äter fläskkött och inälvsmat och att viss personal inte äter pedagogiskt under Ramadan, eftersom de har en muslims tro.
-Men föräldrarna då? -Tänk om de är emot det?
-Då får de välja en annan avdelning! -För på den här avdelningen har vi personal som har slöja och om det känns obekvämt får man byta till en annan avdelning med personal utan slöja. -Det är samma sak som att vissa föräldrar väljer förskola utifrån en viss pedagogik.
-Tänk att du aldrig ser nåt hinder? -När du säger det så där så låter det ju så enkelt.
-Ja men det är enkelt. -Jag förstår inte varför man ska göra det till en svår fråga.

0 kommentarer: