fredag 31 augusti 2012

Fungerade inte larmnumret bättre förr?


Trots att vi förr slog 90 000 när vi ringde för att larma efter polis, ambulans och brandkår verkar det ha gått bättre förr. Inte såg man rubriker i tidningarna om folk som dött eller närapå dött för att ambulansen aldrig kom. Inte hörde man talas om prioriteringsgrader. Polisen kom till larmen medan brottet begicks och tog ofta brottslingen på bar gärning eller kom i alla fall under samma dygn. Detta trots att vi ägnade några extra sekunder med två siffror till i telefonnumret. Kanske dags att införa 5-siffrigt larmnummer igen?

Post- och telestyrelsen har ett lagförslag om ett nytt larmnummer som ska avlasta 112. Förslaget är 113 13. Kanske inte bara jag som känner att det hänger på antalet siffror hur bra service vi ska få i framtiden. Kanske dags att även lägga till två siffror till 112?

Kom på att jag tydligen helt plötsligt kommit i den här åldern då man säger att allt var bättre förr...och det vet vi ju hur det är egentligen...ja att minnet är selektivt och romantiserande...

13 kommentarer:

ansepanse sa...

:) ja allt var väl inte bättre förr :) men mycket var det ändå, så det så
kramar

Svorskan sa...

Kanske vi numera "kräver" mer? Att vi tycker att allt skall hända på studs? Och sen tror jag media är mer kritiska förr i världen. De har lätt för att framställa saker värre än de är. Men det VAR bättre förr! ;D (Alternativt kan det vara så att jag inte engagerade mig på samma sätt förr i världen. Att engagemanget blir starkare med åren)

Britt sa...

Svorskan: Du menar att vi var mer egoistiska som unga och att vi var mer engagerade i oss själva? ;D

Znogge sa...

Just tillkallandet av ambulans tror jag definitivt fungerade bättre. Och självklart är det en ekonomisk fråga.

Svorskan sa...

Sv: Nja. Jag tror nog mest att media får oss att tro att "det var bättre förr" samtidigt som vi själva gärna tänker så. Och så tror jag att man ser saker på ett annat sätt när man blir äldre, att man tar allt mer på allvar. Man var kanske inte mer ego som yngre, men att man med livserfarenhet ser allvaret i saker på ett annat sätt.

Hörni sa...

Ja vissa saker var nog bättre förr. Fram för fler siffror i larmnumret, helt enkelt. :)

Diana sa...

Fast jag har hört att det är otroligt många som ringer 112 för "skitsaker", ja även bara för att prata bort lite tid. Även om det är djupt tragiskt att det drabbar folk så behövs det kanske att telefonisterna är lite cyniska och misstror folk ibland?

Anonym sa...

Jag gick en gång en kurs tillsammans med tre damer som jobbade på SOS Alarm. Jäklar vilka historier de kunde berätta om dårfinkar som ringde. En del mer tragiska än andra. För tydlighetens skull vill jag påpeka att det var historier där ingen inringande var möjlig att identifiera. De berättade inte ens i vilken del av landet eller under vilken tidsperiod historien tilldragit sig så att ingen tro att det fuskades med sekretessen.

Jag har också hört att nummerupplysningen fick en massa samtal innan det blev så dyrt. Kanske behöver ett samhälle telefonnummer att ringa när ångest och ensamhet slår till. Kanske inte bara "jourhavande" utan bara vanligt folk som ändå svarar.

Ama de casa sa...

Jag har ringt EN gång till 90000 och det var för att jag blev uppmanad att ringa till jourhavande tandläkare (om jag inte ville vänta i fyra år). Det kändes inte bra att belasta larmnumret för en sån grej, jag hade uppskattat "ett-inte-fullt-så-akut-nummer" :-)

Britt sa...

Diana och frunatmaken: ni har nog satt fingret på pudelns kärna...eller hur jag nu ska säga...det är nog så att larmtjänsten fungerade bättre förr för att folk inte var så ensamma och då inte besvärade telefonisterna med dravel.

Thakock sa...

JAg kommer knappt ihåg att man använda det nummret innan. Så jag kan nog inte svara på det... För ung :P

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag har många gånger drömt att jag ringt 112 men lyckligtvis inte hamnat i den situationen live (ännu).

Pia sa...

När jag var 13 år brann det hos oss och mamma skrek att jag skulle ringa brandkåren. Jag slog 13 000 och väntade.. Mamma undrade vad fan jag höll på med, varför i himmelens namn skulle jag ringa moster på Arbetsförmedlingen istället för Brandkåren! :) Ja snälla nån, jag hade ingen aning, annat än att jag var lite chockad! Hahahaha...

Jag tror också att många ringer SOS för att de är ensamma och det är ju himla tragiskt..