torsdag 30 augusti 2012

Matprogram på matprogram


visas i nästan alla kanaler på min TV. Det märkliga är att vi verkar helt galna i matprogram, matbloggar och kokböcker. Det blir bara fler och fler matprogram med kockar, kändisar och kändiskockar. Det bloggas mat, pratas mat på Facebook och Twitter. Folk lägger upp bilder på mat i Instagram. Rena matporren. Kokböcker säljer som deckare...ja inte riktigt...men ganska mycket, med tanke på att vi inte lagar så mycket mat. Vad äter folk då? Hamburgare på Max, McDonalds och de andra hamburgerkedjorna.

Det märkliga är att deras försäljning bara ökar och ökar år för år...men ingen verkar äta där...eller erkänna att de äter stora flertalet av sina mål mat där. Hur kommer det sig? (DN:s artikel är från februari...men jag tror inte så mycket ändrats i frågan om ökningen)

Måste erkänna att jag inte är en av de mattokiga och för mig får de gärna sluta med alla matprogram på TV. Här kan vi också säga att det är tur att jag inte styr programurvalet i TV. Hade blivit lika ensidigt som nu men med annat innehåll. 



         BILD PÅ MAT MAKULERAD


7 kommentarer:

Znogge sa...

Jag ser väldigt lite på TV men programmet halvåtta hos mig tycker jag är bra. Annars är det för många matprogram.

Hörni sa...

Halv åtta hos mig och svenska mästerkocken är ganska kul tack vare tävlingsmomentet, och så såg jag Masterchef Australia för barn och det var jättekul, men resten får de gärna lägga ner för min del.
På McDonalds äter jag dock mycket sällan, kan jag säga utan att ljuga. :)

Diana sa...

Så får du inte säga! Matprogram är nästan det enda vi tittar på. :) Speciellt Masterchef Australia följer vi som besatta. Men så har vi ett stort matintresse och lagar mycket mat.

Ama de casa sa...

Jag tittar nästan aldrig på matprogram. Jag blir så in i den hungrig av dom...
:-)
Däremot kommer det en hel del mat i bloggen. Dessutom erkänner jag att jag emellanåt käkar på hamburgerior. Oftast på flygplatser för att inte gynna Ryanairs (och andra flygbolags) hutlösa matpriser.
:-)

ansepanse sa...

:) håller med dig, de där matprogrammen kan de ta bort, fast Mästerkocken är ju en tävling så den kan få vara kvar :) den är rolig att följa
kramar

Thakock sa...

Va? Neee inte ta bort Jamie oliver eller Gordon ramsey... Dom e ju sååå heta att titta på när dom skapar fantastisk mat . :P

Jag äter inte ute ofta...väldigt sällan. Så mkt lättare att göra egen god mat istället :P

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag blir bara så fasligt hungrig när... eller om jag ser matprogram på teve.
Inspiration får jag dock sällan. Är för dålig på att laga mat för att det skulle lyckas.