tisdag 28 augusti 2012

Vi får inte glömma bort AIDS


...och de som dött i sjukdomen och de som fortfarande dör i den, främst i de fattiga länderna. Ekot har på sin hemsida samlat program de sänt om AIDS sen 80-talet. Då kallades sjukdomen ”bögpest” här i Sverige och drabbade många homosexuella som dog i sjukdomen. Idag dör inte de med AIDS i Sverige tack vare bra bromsmediciner...men folk dör fortfarande i sjukdomen i de fattiga länderna i Asien och Afrika.

Vägen till dagens mediciner har varit lång med många biverkningar och lidande. Tyvärr är dessa mediciner dyra och inte för alla. Det har många fattiga smittade, främst svarta, fått erfara bland annat i Sydafrika och Zimbabwe.

Jonas Gardell har nyligen kommit ut med första boken i en serie om tre böcker om sjukdomen som härjade bland hans vänner på 80-talet och på ett brutalt sätt tog död på många av dem som smittats. Jag har inte läst boken men den ligger snart här på nattduksbordet för läsning. För så bra som den verkar när man läser intervjun i DN med Jonas Gardell så kan man inte låta den vara oläst. Köp ”Torka aldrig tårar utan handskar : 1, Kärleken” eller låna från närmsta bibliotek. Jag förmodar att det blir många tårar till den boken. Kanske ska köpa ett 10-pack näsdukar också?

Vill ni göra något för de AIDS-drabbade i världen finns det många organisationer ni kan vända er till som SvenskaKyrkan, UNICEF, Läkare utan gränser med flera.

6 kommentarer:

ansepanse sa...

nej, vi får inte glömma bort AIDS och har också hört om Gardells nya bok
Sv: jag skulle också vilja göra alla de där sakerna, fred på jorden osv
bamsekramar

Diana sa...

Den boken har jag inte hört talas om. Även om jag har svårt för Gardell (har dock inte läst nån av hans böcker) så är det ju ett intressant ämne han tar upp.

Anonym sa...

Den boken ska jag läsa. Det var en otäck tid.

Znogge sa...

Jag har precis läst boken och den var bra. Vi kan vara tacksamma för den vård som vi har i Sverige just när det gäller HIV. Utomlands är okunskapen och fördomarna stora. Vill det sig illa kan en generation stå utan föräldrar...

Hörni sa...

Jag gillar Gardell (även på facebook, älskar hans inlägg där och på twitter) och har sett att han kommit med en ny bok. Har tyckt om andra böcker av honom så jag tänker läsa den där också.

Ama de casa sa...

Jag ska läsa boken. Dock vet jag inte när jag får tag på den, får be nån som kommer hit att langa, tror jag.