fredag 22 januari 2010

Sistaminuten till Cypern

Jag har ju tidigare skrivit om poeten på Cypern då ni fick ta del av min poesi från min sistaminutenresa till Cypern 1986. Nu ska jag berätta hur den veckan var lite kort. Jag köpte mig en ospecificerad resa till Cypern. Jag visste inte var på Cypern jag skulle bo, varken plats eller hotell. Det skulle jag få veta när jag landade. Jag reste ner ensam i september efter en sommars jobbande inom äldreomsorgen. Jag sov över en natt hos en kompis som bodde i Edsberg utanför Stockholm. Flög med ett Finnair-plan till Cypern. På Cypern gick jag till Vingvärdinnorna som gav mig en lapp med hotellets namn på. Jag skulle till Ayia Napa. Väl i Ayia Napa får jag reda på att jag ska bo i Vingresors gamla kontor tillsammans med en tjej från Stockholm som skulle komma på natten. Jag var dyngförkyld och hade Nezeril och Noskapin med mig. Satte mig och kollade TV, drack en flaska Baylis. Såg Dynastin med grekisk text. Gick och lade mig. Eftersom jag var först valde jag sovrummet med aircondition. Rumskompisen träffade jag på morgonen. Hon var 10 år äldre och arbetade som bartender på Ritz. Superblond och döbrun. Hon var skithäftig. Jag var hennes fanclub.

Vi gick och hyrde oss cyklar för en hel vecka och cyklade till Nissi beach och låg pall och solade till 12 då vi tog lunch till 14 då vi fortsatte vårt seriösa solande. På kvällen gick vi ut och åt. Hon var inte ett dugg road att gå ut och festa eftersom hon var bartender. Jag gick på barrunda ensam. Så såg dagarna ut för det mesta...bara det att jag var ju mer bakfull från dag 3 till dag 7. Hon bad bartendern på stranden fixa mig en rejäl återställare. Tror det var en jäger. Vi höll på att bli tokig på alla killar som slet och drog i en och ville veta var man var ifrån, vart man skulle, om man ville hänga med. Tillochmed de svenska killarna var skitjobbiga. Kändes hur skumt som helst. Har aldrig varit med om det i Sverige. Så snygg är jag inte.

Vi hyrde moppar en dag och körde runt. Nästa dag ville hon hyra en motorcykel men körde omkull så hon fick hoppa på kryckor resten av tiden. Jag lyckades bränna mina fötter en dag när jag var och promenerade så jag fick så stora blåsor att jag inte kunde gå. Fick skjuts på en moppe av två dösöta pojkar. Kanske lite för unga för mig. Ville bara äta upp den ena! Fotograferade inte mycket, inget alls om jag ska vara ärlig. Hade varit kul om jag fotograferat mannen med åsnan som kom varje dag, vid samma tid, förbi min altan när jag satt och drack vin efter stranden. Propparna gick hela tiden då vi skulle torka håret, locka håret samtidigt som vi såg på TV och hade på Aircondition. Han som ägde affären bredvid fick alltid komma och byta.

Det var en kul vecka. Min rumskompis åkte först och jag gick en sista vända genom centrala Ayia Napa och träffade då 3 pojkar från Libanon som ville att jag skulle följa med dem hem...men jag åkte hem till Luleå. Det kändes lugnast så.

Här satt jag och såg mannen med sin åsna.

0 kommentarer: