måndag 11 januari 2010

Jackie Chan

Jag såg en Jackie Chan-film på Voddler och tänkte att han är väl den enda mannen i Hollywood som kan komma undan som oskuld i en ålder av 40 år. Han är idag 55 år och när filmen jag såg spelades in var han just 40 år och spelar en kines som kommer till New York och hälsar på sin farbror och diverse förvecklingar uppstår. När han spelar mot de kvinnliga motspelerskorna är han blyg och rodnande på ett övertygande sätt. Karln ser ju ut som 18 år och oskuld i en ålder av 40! Jag vet inte riktigt någon amerikans skådespelare som skulle kunna komma undan med det.

Filmen jag såg var förresten Rumble in the Bronx. Jag har alltid älskat att se de gamla Jackie Chan filmerna. Jag tycker bäst om de gamla Hongkong-action filmerna. Det är otroligt bra stuntscener, som Jackie oftast gör själv. Dessa stunter får man oftast se efter filmerna, som extra material. Jackie Chan gör Kung Fu-filmer som är humoristiska och inte så tråkiga som de gamla Bruce Lee och Chuck Norris-filmerna. Det var i Hongkong-filmerna man första gången såg de flygande slagsmålen som sen blev så populära i Matrix.

0 kommentarer: