söndag 24 januari 2010

De tre viktigaste sakerna när jag var 16 år

En barndomskamrat ringde mig.
Hon: -Jag pratade med brorsonen som är 16 om hur viktigt det är att gå gymnasiet. I dag får man inget jobb utan att gå skola.
Jag: -Ja det är ju sant!
Hon: -Jag sa att se på mig. Om jag hade gått skola när jag var i din ålder hade jag haft ett välbetalt jobb nu och inte varit så fattig som jag är.
Jag: -Tror du han lyssnade? Tror du han tycker det är viktigt nu?
Hon: -Jag hoppas det.
Jag: -Vad tyckte du var viktigast när du var 16? Skolan?
Hon: - Nä, och skrattar.
Jag: -Tror du han tycker det?
Hon: -Antagligen inte.
Jag: - Det fanns bara tre saker som var viktig när vi var 16 år och det var: Hade vi röka, hade vi sprit och skulle HAN vara ute.
Hon: -Helt sant.
Jag: -Jag gick bara till skolan för att träffa er. Inte lärde jag mig något. Redan på måndag funderade jag hur jag skulle få pengar till röka och supa. På onsdag vad jag skulle ha på mig och vem som skulle köpa ut och på fredag hoppades jag bara att HAN också skulle komma.

Jag när jag var 16 år.

0 kommentarer: