måndag 3 januari 2011

Säkerhetskontrollen...helt seriöst alltså?

Här är ett anonymt uttalande från en amerikansk soldat som återvänder från Afghanistan, han stod och tittade på när hans polare - som alla bär tunga skjutvapen, pistoler, etc - tvingades avstå från sina nagelklippare och multi-verktyg:

”Så vi står i kö och går igenom en i taget. En av våra soldater hade sitt Gerber multiverktyg. Säkerhetskontrollen konfiskerade den. Ganska löjligt, men det blir bättre. Några minuter senare, tömmer en kille sina fickor och har en nagelklippare. Nagelklippare! Killen i säkerhetskontrollen informerar soldaten att de kommer att beslagta hans nagelklippare. Samtalet gick ungefär så här:

Killen i säkerhetskontrollen: -Du kan inte ta den på planet.

Soldaten: -Va? Jag har haft den sedan vi lämnade landet.

Killen i säkerhetskontrollen: -Det är inte meningen att du ska ha med den.

Soldaten: -Varför?

Killen i säkerhetskontrollen: -Den kan användas som ett vapen.

 
Soldaten: [berör väskan med ett vapen i]- Men detta är faktiskt ett vapen. Och jag får ta det med.

Killen i säkerhetskontrollen: -Ja men du kan inte använda den för att ta över planet. Du har inte kulor.

Soldaten: -Och jag kan ta över planet med en nagelklippare?

Killen i säkerhetskontrollen: [tafatt tystnad]

Jag: -Grabben, ge honom din jävla nagelklippare så vi kan få åka härifrån. Jag ska köpa dig en ny.

Soldaten: [ger nagelklipparen till killen i säkerhetskontrollen, går igenom kontrollen]”
Detta kan vara ett bra tillfälle att påminna alla om att cirka 233 personer åter steg ombord på planet med gevär, pistoler och kulsprutor, men inget som kunde ha använts som ett vapen.

Ur nättidningen Boing Boing

Nu vet jag inte sanningshalten i denna story men den är tankeväckande.

Fotograf: kaiwahlau1

0 kommentarer: