lördag 1 januari 2011

Pensionen sänks

igen idag den 1 januari 2011...men då sänks även skatten så det kanske blir plus minus noll för de flesta? Jag tycker att det är obehagligt att det ska vara så lite i pension efter att man arbetat ett helt liv, så man inte kan leva bra de sista åren av sitt liv. Om 20 år är det jag som helt plötsligt måste ställa om mitt liv och leva på hälften av det jag har nu...i bästa fall. I sämsta fall har pengarna tagit slut eftersom det redan nu verkar vara för lite pengar i pensionskistan. Jag lever i bästa fall 20 år efter jag gått i pension. Men vad ska jag leva av? Även om jag pensionssparar nu så måste jag skatta de pengarna då...så det blir bara lite ”snuspengar”kvar. Jag tycker inte att man ska behöva skatta så mycket på pensionen.

Idag är det procentuellt mer i skatt på pension än på inkomst. I många länder skattar du inte, eller mycket mindre för din grundpension än i Sverige. Jag tycker att Grundpensionen kunde vara helt skattebefriad som barnbidraget ungefär. Alla har rätt till en viss summa oavsett vem du är eller vilken inkomst du haft. Sen skattar du på din tjänstepension. Jag tror det skulle vara mer rättvist för oss kvinnor som oftast är de som inte haft inkomst. Och har vi haft inkomst får vi ändå en lägre pension eftersom vi förväntas leva längre.

Måste säga att jag inte är ett dugg avundsjuk på de stackars pensionärer som idag ska försöka förstå informationen från Pensionsmyndigheten. Kan förstå om många känner sig lurade och inte riktigt vet om de får det de är berättigade till eller om det finns någon som försnillar deras pengar. Jag var in HÄR för att försöka förstå.

0 kommentarer: