fredag 28 augusti 2009

Salta godisar

Jag älskar salta godisar. Det som heter saltlakrits eller salmiak. Men vad är det jag äter?

Enligt ett faktablad från Umeå Universitet, för skol-kemi, är salmiak ett salt. Det är ammoniumklorid som vi stoppar i oss, en förening mellan två mycket farliga ämne i sig, men tillsammans ofarliga. Man blandar ihop ammoniak och saltsyra.

Så här står det inför experimentet att göra salmiak:

Koncentrerad saltsyra och koncetrerad ammoniak är starkt frätande. Använd skyddsglasögon och skyddskläder.

Dessutom är lukten mycket stark. Experimentet utförs i dragskåp.

Om olyckan är framme och du får syra eller ammoniak på huden, skölj rikligt med vatten. Skulle sveda uppstå bör du uppsöka vårdcentral.

Om du får stänk i ögonen ska du omedelbart skölja rikligt och länge med rinnande vatten. Uppsök sedan läkare.

Överblivna lösningar kan spolas ned i avloppet tillsammans med mycket vatten.


Men herregud! Vad är det jag äter? Starkt frätande, stark lukt...skyddsglasögon, skölj rikligt...uppsök vårdcentral.

Och sedan fortsätter de med vad man använder salmiak till (utöver godis):

Huvudsaklig världsproducent är Japan som 1993 framställde 220 000 ton, merparten som biprodukter. Det mesta används som konstgödning av ris för hemmabruk och export.


Denna uppfinning har utvecklats till torrcellsbatterier. Då man alltså använder salmiak för att det är en jonförening.

Saltet använd också i etslösning vid tillverkning av tryckta kretskort, som brandbekämpningskemikalie, sprängmedel för mineralbrytning och som härdare i formaldehydbaserat lim.


Salt av denna renhet används också i läkemedel eftersom ämnet anses slemlösande.


Ja nu undrar jag ännu mer vad det är jag äter. Känns ju inte hälsosamt någonstans att proppa i sig salta godisar. Men jag älskar dessa salta godisar mer än någon annan godis sort.

0 kommentarer: