måndag 3 augusti 2009

Det heter svart

När jag läste Daniels inlägg om en svart man som cyklade genom byn (och skrattade hejdlöst!) kom jag att tänka på när jag vikarierade på en skola. Jag fick en lapp i handen där det stod att jag skulle prata om havregrynet med halva klass 2b och baka chokladbollar. Sagt och gjort så knackade jag på dörren till klass 2b och hämtade halva klassen till fritids där jag plockade fram ingredienserna till baket och ett vitt papper till alla, där de skulle skriva upp receptet allt eftersom vi bakade.

-Vad ska vi skriva på pappret? undrar en kille.

-Det vi ska baka, säger jag.

-Vad ska vi baka? undrade en annan av killarna.

-Chokladbollar, säger jag.

-Negerbollar? undrar samma kille igen.

-Det heter inte neger, säger en flicka, det heter svart!

-Ok, ska vi baka sånadär svarta bollar?...

0 kommentarer: