fredag 30 oktober 2009

Pappan på vilan

När jag var nyexaminerad förskollärare vikarierade jag på olika förskolor i Luleå kommun. Den här gången vikarierade jag på en liten förskola med två avdelningar. Efter vi ätit lunch med barnen var det dags för vila. De små barnen sov i ett rum på madrasser och de större vilade i ett annat rum och lyssnade på böcker. När vi var på väg in på vilan kom en pappa och skulle hämta sina två söner, men ångrade sig och frågade om han fick vara med på vilan. Visst sa jag och bad honom sätta sig med sina söner på en av madrasserna och lyssna på boken jag skulle läsa. Jag läste boken som var ganska lång och hette ”östan om sol och västan om måne”. Det är en riktig saga med prinsessor och magi...När jag var färdig så klev barnen upp och plockade bort sina madrasser utom pappan som låg och sov! Hans barn ruskade i honom och ville gå hem, men pappan låg bara kvar! Jag gick fram och tog honom på axeln och sa att nu var sagan slut. Han öppnade ögonen och bad om ursäkt för att han somnat. Inte lätt att vara småbarnspappa.


Fotograf: tzioum

0 kommentarer: