söndag 11 oktober 2009

Jag var där

Jag var på Ullevi 8 juni 1985. Jaha, kanske ni säger, vad är det med det? Men ni som var med eller ville vara med den somaren på ”Årets konsert” vet vad jag talar om. I tidningarna stod det ”I kväll smäller det!”. Det här var årets största händelse och alla var där. Alla som var något och ville vara något var på Bossens konsert på Ullevi den där dagen i juni. Det här är den mest omtalade konserten. Varför? Kanske för att vi hoppade sönder Ullevi den helgen. Vi var 126 856 personer som såg Bruce Springsteen den helgen. På lördagen var vi 61500 personer på Ullevi. Det kändes helt otroligt när man kom in på arenan och gick in på planen och läktarna var nästan helt fullsatta. Jaja jag vet att jag inte var med och hoppade sönder Ullevi på planen...men jag var där. På den här tiden var Bruce Springsteen störst av alla. Han hade precis släppt skivan Born in USA. Jag stod där framme vid scenen och dansade med de andra. Jag kunde nästan ta i honom. Var det trångt? Nej! Ingen trängdes. Ingen klämdes ihjäl. Bossen sa till oss: -Titta på den som står bredvid dig och se att han eller hon inte far illa eller klämmer sig. -Om ni ser någon ramla kan ni väl hjälpa upp den. Och vi lydde honom och tog hand om varandra och hoppade och dansade till konserten tog slut med en maratonversion av ”Twist and shout”.

Min biljett

Bruce Springsteen på Ullevi 8 juni 1985

0 kommentarer: