fredag 29 maj 2009

Varför jag inte blev konfirmerad

När det var dags att börja läsa till konfirmationen fick vi alla en kallelse från Svenska Kyrkan. Vi fick tillfälle att prata med en präst om vi ville, innan vi bestämde oss för att börja vår konfirmationsläsning. Jag var väldigt osäker på om jag ville konfirmera mig, eftersom jag tyckte så mycket som stod i Bibeln var märkligt. Jag ville fråga prästen om en del saker. Om jag skulle få svar jag tyckte jag kunde godta skulle jag börja min konfirmationsläsning.
Jag: Om Adam och Eva var vita – var kommer alla svarta människor ifrån?
Prästen: -De kommer också från Adam och Eva.
Jag: -Om Gud skapade människan som en avbild av honom måste ju Gud vara en svart kvinna?
Prästen: -Varför tror du det?
Jag: -För att kvinnan är ju den perfekta människan och mannen en avbild av henne. Kvinnan har bröst som kan amma medan mannens bröst bara är en prydnad.
Prästen: -Du säger SVART kvinna.
Jag: -Eftersom de färgade är i majoritet i världen måste de vita vara en genetisk defekt. Ungefär som albino i djurvärlden.
Prästen: -Jag tror inte att du är mogen för din konfirmationsläsning än.
Jag är fortfarande inte riktigt mogen för min konfirmation.

0 kommentarer: