onsdag 13 maj 2009

Den ofrivillige pyromanen

Jag har en förmåga att få saker och ting att brinna. Inte som pyromanen som planerar sina bränder, utan för att jag är så förvirrad och glömsk. En nyårsafton skulle jag och förra sambon ut och fira med vänner. Vi hade ätit lite gott hemma och haft mysigt med tända ljus över allt i lägenheten. Vi gjorde oss vackra och gick ut på party. Vi kom hem och lade oss på det nya året. På eftermiddagen pratade jag med min mor i telefon, relativt nyvaken och gick runt i lägenheten. När jag stod i ingången till vardagsrummet var det något som kändes fel. Jag förstod inte först vad det var, men sen såg jag ju att alla ljusmanchetter och ljus var borta! Vi hade glömt på ljusen och allt hade brunnit upp! Tur nog hade inget annat tagit eld. Jag hade ljus på Tv:n, högtalarna, bordet...ja lite överalt. Hade kunnat bli en ordentlig nyårsbrasa.

En annan gång då jag höll på att bränna ner allt ofrivilligt var när jag bakade i mikron en morgon. Jag hade gjort en deg till frukostfranskor som jag hade i kylen. Jag hade tänkt att jag skulle baka en frukostbulle i mikron varje morgon. Jag tog ut lite deg och formade till en boll som jag satte in i mikron. Satte igång den och fortsatte med andra bestyr. När mikron plingar ser jag att det är ett svart streck upp från bullen till taket i mikron. Vad är det? Inser att det är en rökpelare. Bullen brinner! Jag rusar till hallen, ställer mig på en stol, tar ur batteriet ur brandvarnaren (så att sambon inte ska vakna till tjutet), tar ut bullen ur mikron och öppnar dörren till balkongen dit jag slänger den. Där brinner den färdigt och jag tar in den sedan och spolar den under kranen.

0 kommentarer: