tisdag 26 maj 2009

Ofrivillig tvestjärt

Jag var på fest med en vän. Jag kände ingen utan var medbjuden av vännen. Vi kom till festen lite sent och de andra satt redan till bords. Det var ingen bordsplacering så jag satte mig på en av de lediga platserna. Vi hälsade på varandra och började prata över en välkomstdrink. Alla var trevliga och vi hade roligt. Maten var god och vinet. Vi skulle gå på Sjöslaget sedan. Det var en gatufestival i Luleå på 90-talet. Vi började göra oss i ordning för att åka in med Taxi. Då bryter helvetet lös. En kvinna och man, som var ett par, började bråka med varandra. Kvinnan blev ledsen och låste in sig på toaletten och grät hejdlöst. Vi blev alla lite ledsna över att det blivit bråk. Vi tjejer försökte trösta henne så gott det gick. Grabbarna gick ut med den bråkande mannen och försökte reda ut vad som utlöst detta bråk. Taxin kom och kvinnan blev lite gladare och vi kom iväg. När vi sedan stod där på Sjöslaget vid en scen och lyssnade på musiken, så började vi prata om bråket som varit tidigare under kvällen.

Då säger en av killarna:-Det är ju dit fel Brittis! Det var ju dig de bråkade om!

-Va? -Varför det? -Jag känner inte dem?

-Hon påstod att hennes kille flirtat med dig. -Hon sa att du satte dig bredvid honom för att flirta med honom.

-Men det var ju den enda lediga platsen. -Jag tycker inte alls det är mitt fel! -Varför sa hon inget till mig? -Varför lät hon mig trösta henne? -Jag fattar inget!

När jag berättade om denna episod på jobbet så sa min kollega: -Du är en ofrivillig tvestjärt. -En vad? Tvestjärten ser till att det blir bråk mellan två, men är aldrig med i bråket själv. -Är inte tvestjärt en insekt? -Ja då heter det något annat, men du är en så'n.

0 kommentarer: