onsdag 3 februari 2010

Betyg som en tipsrad

När jag var 14 år och gick i 8:an blev jag helt plötsligt väldigt skoltrött och slutade helt enkelt att gå på lektionerna. Betygen dalade i takt med frånvaron, men det struntade jag fullständigt i. Jag ville ha roligt vara med mina kompisar, dricka öl, röka och åka raggarbil...inte sitta på någon tråkig lektion. Jag hade tillslut ett betyg som en tipsrad – 1X2. På den tiden var betygsskalan från 1-5 och man kunde även få streck i ett ämne eller ett kryss. Jag hade från 7:ans betyg med bara 4:or och 5:or dalat ner till ett medelbetyg på 1,5. Mina föräldrar var inte glada, men förstod att jag var less och att det inte hängde på att jag inte kunde, utan på att jag inte ville. I 9:an lyckades jag läsa upp betygen till ett medelbetyg på 3,5 och kom in på gymnasiet.

I dag tog man upp på Nyheterna just om dessa ungdomar som skolkar ut sig ur grundskolan och aldrig kommer tillbaka. Hur det är grogrunden till missbruk och kriminalitet. Och visst är det så i många fall, men inte i alla. Jag var inte i närheten av ett liv i missbruk och kriminalitet, trots att jag under en period av mitt liv strulade. Tack vare föräldrar som alltid stöttade mig och uppmuntrade mig att hitta nya vägar att gå, så är jag idag välutbildad med ett jobb jag trivs med. De sa: -Ok, du är skoltrött....vad ska du då göra? Jag har den krokiga vägen med uppmuntran av mina föräldrar idag en universitetsutbildning, 180 högskolepoäng och jag har skrivit en C-uppsats i pedagogik. Allt är möjligt! Jag hoppas att dessa ungdomar som idag är skoltrötta har föräldrar som tror på dem och uppmuntrar dem. Alla vill inte plugga...inte just då i livet....och då ska man ha möjlighet att få göra annat.

0 kommentarer: