torsdag 25 februari 2010

Ayurvedisk kost

Ja då tittar jag på en ny diet. Här gäller det att veta om man är en Vata, Pitta eller Kapha. Det kan man gå in bland annat här för att kolla. Jag kom fram till att jag är en Pitta.

Jag ska då äta följande:

PITTA
Eftersom Pitta är en varm, lätt och skarp dosha behöver den kall, tung och mild mat. Söta, bittra och sträva smaker balanserar den. Bra med råkost, spenat, mangold, bladgrönsaker, broccoli, brysselkål, grönkål, basmatiris, mungbönor, olika slags linser och potatis. Kall mjölk som svalkar är okej. Starka kryddor som ingefära, chili och färska bladkryddor bör undvikas för att inte skapa för mycket hetta. Också gul, röd lök samt vitlök bör uteslutas- speciellt rå. Syrliga produkter som yoghurt, fil, och hårdost (skivbar ost) ökar också eldelementet. Bättre med keso och färskost som är bredbar. Ej heller bra med röda födoämnen så som rött kött, tomater, rödbetor, rädisor, jordgubbar, röda vinbär. Om du äter kött väljer du hellre vitt kött i form av fisk, kalkon och kyckling. Alkohol och för fet mat speciellt friterad bör undvikas. Inte heller bra med sura frukter som tex apelsinjuice för PITTA.

Men det här går ju inte ihop med min Blodgruppsdiet. Här gäller det att välja för de här två var inte kompatibla. Fast den här dieten kändes inte helt fel...kommer dock att sakna biffen och jordgubbarna i såfall...även vitlöken och chilin. Jag är tydligen het som det är...svårt att tro denna vinter när man fryser. Till den här dieten finns en hel livsstil att fördjupa sig i om man vill...

0 kommentarer: