fredag 27 november 2009

När pappa kokade ägg

Jag kanske inte berättat att jag är från en matlagande familj. Jag och pappa utvecklade en förmåga att laga mat och äta på nätterna. En natt fick pappa för sig att han skulle koka ägg efter att han varit ute på fest. Han tog fram stora grytan och satte i vatten och 18 ägg. Han var som sagt rejält sugen på ägg. Han satte sig att vänta på att äggen skulle börja koka men råkade somna. När pappa somnade så sov han ganska djupt. Efter någon timme vaknat min mamma av att hon börjar hosta. I sovrummet ligger det en tät rök som tycks komma från hallen. Det brinner tänker min mamma. Det luktar väldigt starkt av svavel och min mamma kryper in i köket. Där sover pappa lutad över bordet och det ryker ur grytan på spisen. Mamma tar sig upp tar grytan från spisen, öppnar balkongdörren och vädrar ut all rök. När ”dimman” lättat ser hon att hela köket är fullt av ägg som exploderat och sprätt runt efter väggar, tak och golv. Min pappa var inte så populär efter den äggkokningen.

Min granne var lite orolig över min matlagningsförmåga på nätterna då jag också ibland somnade och brände vid makaroner och annat. Hon såg alltid till att det fanns batteri i brandvarnaren. Nu har jag inte lika hög ämnesomsättning längre så jag äter inte på nätterna som jag gjorde fram till 35 års ålder. Och nu fylle-äter jag inte alls sedan 11 år tillbaka då jag slutade dricka alkohol och riskerar inte somna vid spisen.

Fotograf: Thoursie

0 kommentarer: