fredag 24 december 2010

Ingen jul utan låda

Julen blir inte komplett om julbordet saknar den finska kålrotslådan....inte om man frågar mig. På det finska julbordet finns fler lådor....men jag nöjer mig med denna Lanttulaatikko. Min kusin hatade denna rätt ock frågade om vi alltid måste ha ”Laatikko laatikko” till jul. Och det måste vi!

Här kommer receptet:
Finsk kålrotslåda (Lanttulaatikko)
En vegetarisk julrätt med smak av ingefära. Går bra att laga i förväg och frysa in.

Ingredienser till 10 personer (som del av julbordet):
• 1–1,5 kg kålrötter, några morötter
• 1 gul lök
• 3 dl vispgrädde
• 1–2 msk sirap
• ½ tsk mald ingefära
• riven muskotnöt
• vitpeppar
• 1 msk salt
• 1 ägg
ströbröd


Ugnstemperatur: 175°C
Tid i ugnen: 1 – 1,5 timmar

Skala och skär kålrötter och morötter i stora bitar och koka dem i lättsaltat vatten (eller i skinkspadet) under lock tills de är mjuka. Hacka löken och bryn den. Häll av kålrotsspadet, men spara det. Mosa eller mixa rotsakerna. Blanda kålrotsmoset, brynt lök, sirap, mald ingefära, muskot, vitpeppar och salt. Vispa upp ägget lätt och tillsätt det. Tillsätt grädden. Späd med spadet till lös konsistens. Häll massan i en ugnssäker form. Strö över ströbröd och mönstra ytan med en gaffel. Lägg några smörklickar ovanpå och grädda lådan i 1–1,5 timmar, beroende på om man har en hög eller vid form.

Just det här receptet hittade jag på Fetbobba och förstår att LCHF:are äter denna. Jag har ändrat lite och tagit bort parmesan då jag är mer van vid ströbröd...men ta gärna parmesan på.

Bild lånad från sisuradio

0 kommentarer: