söndag 5 december 2010

Hur var det nu med dammsugaren?

Nu har dammsugaren äntligen fått service och jag har fått stå med hundhuvudet och skämmas för att jag inte tar hand om dammsugaren bättre.

-Men hur ser det här munstycket ut? Har du sett att du tappat ett hjul härunder?
-Ehh, nej.
-Så här får inte ett munstycke se ut. Du måste ju rengöra den med jämna mellanrum. Det här vill jag inte att du fortsätter använda. Du repar golven.
-Ehh nähä.
-Ja det är ju inte så att jag kommer göra något om du gör det. Du är ju över 18 år.
-Ehh ok. (vad hade hänt annars om jag inte varit? Hade du skvallrat för min mamma?...tänker jag)

Han börjar skruva isär dammsugaren.

-Vad har hänt här då? -Har en påse gått sönder? -Hela dammsugaren är ju full i damm.
-Inte vad jag sett.
-Känn vad varm den är? -Har du kört den idag?
-Ehhh....det var nog 2 veckor sedan jag dammsög...
-Det måste vara något fel på den...du känner väl att den håller på att börja brinna.
-Ja den känns varm.
-Hur länge har den varit såhär?
-Ehhh jag vet inte.
-Vad har hänt med det här filtret?
-Tror vi försökte tvätta det för något år sedan.
-Ja det är totalförstört. Det är bara att kasta bort.
-Ser du hur svart det här filtret är? -Det måste bytas ofta...när byttes det?
-Jag har nog aldrig bytt det?
-På 16 år?!?
-Nej, tyvärr.
-Ser du här hur den här packningen till motorn har smält? Det hade kunnat börja brinna! -Det här ser inte bra ut.
-Tycker du jag ska kasta den.
-Nej så illa är det inte. Köp nya filter och använd originalpåsar och dammsug i korta perioder. Håll den under uppsikt och låt den inte bli för varm. Då kanske du kan ha den ett tag till.

Jag är ingen bra husfru. Jag tar inte hand om min dammsugare som man ska. Jag känner mig bra dum nu som inte har sett till min dammsugare bättre. Jag är nog ingen riktig kvinna. Kvinnor brukar kunna sånt. Det brukar väl liksom vara medfött det där med att kunna hantera en dammsugare, symaskin och strykjärn? Jag fick aldrig den genen. ...eller sitter den kunskapen i kromosomen?


Det är såna här bilder som gör att jag aldrig blir sambo.

0 kommentarer: