söndag 26 december 2010

Är du pursvensk?

undrar Cherin i hennes och Mohammeds blogg efter att ha lästUlf Nilssons krönika i Expressen. Jag kan säga att det är jag inte. Finns det någon som är det? Jag läste krönikan och kommenterade sedan i deras blogg på följande sätt:


Kändes lite obehagligt att läsa den. Det är som att lyssna till en rädd människa. Vad är svenskt? Vad är han rädd att förlora? Sverige är ett så litet land så vi har aldrig varit svenskt. Vi är alla en del av en ständigt pågående invandring. Ulf Nilsson är en gammal man som vill hålla fast vid något som han tror har funnits - ett pursvenskt samhälle. Vilken myt!


Kan jag ha missuppfattat mannen? Jag hoppas det. Jag hoppas att avsikten var att vi skulle fundera över vår syn på svenskhet, på vår syn på islam och muslimer, på vår syn på fundamentaslister och på tro överhuvudtaget. Kanske fundera över våra rädslor och den fara de utgör. Faran att tro att vårt samhälle blivit mer otryggt än tidigare...för så är det inte. Det är bara vi med vår rädsla som gör detta till ett farligt samhälle. Om det var tänkt så och det inte är en rädd gammal man som ger utlopp för sin rädsla och okunskap...om han kan se på oss alla som OSS...och inte som vi och dom ,då ber jag om ursäkt för att jag hade förutfattade meningar.


Fotograf: kats

0 kommentarer: