söndag 12 september 2010

Cougarkvinnan och den grekiska guden

Anna Jansson låter i romanen ”Inte ens det förflutna” den nyligen avlidne Vega Stark sätta ord på huvudpersonens tankar, där hon sitter på en bänk och tänker att hon nog inte duger och är snyggast med kläderna på. Vega säger då: ”Jag har haft yngre älskare hela mitt vuxna liv, det piggar upp mig. Du skulle nog ha betraktat en och annan av dem som rena barnarovet. Se inte så förvånad ut. Unga stiliga karlar allihop och de älskade mig för att jag fick dem att känna sig som gudar, inte för hur jag såg ut. Var stolt över din kropp och ge dig hän. Lusten är det förskönande filter som får gudinnan att kliva fram ur den slitna tvåbarnsmammans kropp.”

Är det därför Jesus älskar Madonna? Hon en tvåbarnsmor över 50 år och han en ung gudalik man. Hon får honom att bli det vackraste som finns på jorden med sin åtrå.

Det känns så tröstande att läsa de där raderna i Anna Janssons deckare. Är det månne en 50-års kris i antågande?


Fotograf: skyro

0 kommentarer: