onsdag 24 juni 2009

När polisen bogserade mig och min bil

Det var Skärtorsdag för några år sedan. Jag var på väg hem från jobbet på eftermiddagen. Denna dag hade jag givetvis glömt min mobiltelefon hemma. Bilen dör vid trafikljusen, i korsningen vid Kvantum, och det är rusningstrafik. Jag försöker starta bilen vilket inte går. Jag förstår ingenting. Jag förbannar mig själv som glömt mobiltelefonen. Jag funderar vad jag ska göra. Jag går ut ur bilen mitt i all trafik och öppnar bagageluckan för att ta ut varningstriangeln, och sedan försöka ta mig över vägen till Kvantum för att låna telefon. När jag står vid bakluckan för att ta fram varningstriangeln kommer polisen och undrar vad jag gör. Jag förklarar läget och då stannar en silverfärgad piket och det kliver ut fler poliser. -Hoppa in i din bil, säger de och knyter en lina i dragkroken på piketen och fäster den fram på min bil. Jag blir bogserad och undrar var vi ska ta vägen. Jag följer med så lydigt (vad kan jag annars göra?). Vi stannade på en långtradarparkering och jag hoppade ut för att tacka. Jag tackade och frågade sedan om jag kunde få låna en mobiltelefon av dem och ringa till pojkvännen. Jag hade ju glömt min hemma. -Du, sa polisen, får jag se ett körkort eller har du glömt det också hemma? -Visst, sa jag och visade det. Sedan lånade jag telefonen och ringde pojkvännen som kom och hämtade mig.

Fotograf: Kriss Szkurlatowski

0 kommentarer: