lördag 27 november 2010

Vem hade de tänkt skulle komma och hjälpa dem

och med vad? Läser om alla dessa stackars människor som suttit i bilkö i princip en hel natt efter en trafikolycka med två lastbilar inblandade. Det är inte kul att bli stående i en stillastående kö och kan bli farligt om det är kallt. Det är jobbigt att vara utan mat och vatten en längre tid....men som sagt vem hade de tänkt skulle hjälpa dem? Skulle det gå runt folk från Trafikverket efter vägen med termosar med varmt kaffe och mackor till de nödställda? Röda Korset kanske skulle komma med varma kläder till de som inte hade med sånt i bilen?

Jag tror att vi blivit lite för bortskämda med att tro att det alltid kommer någon och löser allt på nolltid hur det än ser ut. Det var snö, kallt, halt, blåsigt och eländigt igår. Inte bästa tänkbara förutsättningar för bärgare och polis. Hur såg det ut på olycksplatsen? Var det lätt för bogseringsbilarna att komma dit? Krävdes det lite extra åtgärder då 2 av lastbilarna innehöll farliga vätskor? Vad hade de i bilkön sagt om man bara bogserade bort lastbilarna och inte tog hänsyn till gifterna och utsatte hela bilkön för fara bara för att det skulle gå fort? Hade man tyckt att lite svinn får man räkna med och låtit några av sina medtrafikanter dö eller dött själv...allt för att komma fram snabbt?

Jag hade inte heller tyckt det varit roligt och visst hade jag svurit....men inte över att det är statens fel att jag sitter där jag sitter och inte heller Guds fel. Det är liksom ingens fel och jag hade nog förbannat min otur att hamna i det kaos som blivit. Hädanefter tar jag med mig varma kläder, tre värmeljus, en tändare, en flaska vatten och powerbars i bilen varje gång jag reser långt. Då klara jag mig hyfsat ett dygn i bilen. Kissa måste jag väl få göra efter vägkanten trots förbud att kissa i det fria?

0 kommentarer: