torsdag 26 augusti 2010

Midsommar var förr en mycket viktig helg

Jag kom att tänka på midsommaren jag firade i år. Inget märkvärdigt – en stilla sillunch hos min mamma. Annat var det förr. Då var den lilla orten Tärendö som var målet för festen. De stora bandet från Tracks-listan var där. Vi såg Gyllene Tider, Jerry Williams eller Tomas Ledin...om vi hade tur och inte sov alldeles för berusade i ett tält eller en buske. Vi var alldeles för unga för att ta oss dit själva. När man är 15 år kör man inte bil om man inte är alldeles genomkriminell och det var vi inte...så det gällde att fixa sig skjuts till Tärendö. Till Tärendö är det mil från Gällivare...så föräldrarna tyckte det var lite för långt att skjutsa. Sen när man fixat skjutsen gällde det att få tag i alkoholen. Ibland gick det att kombinera skjuts och alkohol i samma resepaket...men inte alltid. Vissa år var det problem att fixa boendet...men den obehagliga historien som innehöll olaga förskansande av tält orkar jag inte gå in på nu...det är en obehaglig lite förvirrad historia med lycklig utgång...och preskriberad.

I allafall var midsommarfirandet årets händelse. Det var så stort så jag vet inget idag i mitt liv som är så viktigt som midsommarfirandet var då. Tänk vad prioriteten kan förändras med åren. Hade någon sagt att jag en dag kommer strunta i att fira midsommar hade jag sagt att denne ljög.

Midsommar 1983

0 kommentarer: