torsdag 22 juli 2010

Finns det läkare på plats?

Ofta när jag behöver komma till vårdcentralen akut finns inte min läkare där utan jag får en annan. Min läkare är ledig, på konferens, utbildning, arbetar på en annan vårdinrättning eller är borta av annan anledning.

Det märkliga är att när det händer något ombord på en buss, ett tåg, flygplan...på en restaurang eller ute på gatan och någon skadat sig eller blivit sjuk...då finns det alltid en läkare i närheten. Hur kommer det sig? Jag har varit med om det flera gånger, läst om det i tidningarna och vänner har också varit med om det. Det måste innebära att det finns mer läkare utanför sjukhusen än i dem.

Läkaren Sven Britton tycker till och med att läkare ska sluta spela golf och vara på sitt jobb istället, så kanske vi inte har läkarbrist. Fast det kanske är bra att det finns en läkare där. Det händer nog en och annan olycka på golfbanan...och då är det ju bra att det finns en och annan läkare på plats.


Fotograf: sasha

0 kommentarer: