torsdag 9 juli 2009

På socialen eller nu har du valt fel yrke

När jag pluggade brukade jag behöva uppsöka Socialförvaltningen för att låna pengar till hyra och mat, för att sen betala igen på hösten när man fick både lön och studielån. Det brukade aldrig vara några problem. Vi hade till och med en särskild kö. Jag hamnade hos en man i 40 års åldern. Han tittade igenom min ansökan och sa att det var ok och jag skulle få ca 6000 kronor till mitt uppehälle som jag förband mig att betala tillbaka. Han småpratar med mig medan han gör i ordning papprena.

-Vi har alldeles för hög A-kassa i Sverige, säger han. -Vi skulle ha 65 % som de har i Finland, fortsätter han. -Då skulle folk gå ut och jobba och sluta leva på A-kassa.

-Jasså, det tycker du? säger jag. -Vet du om att finnarna svälter? -Fråga de i soppköksköerna om de tycker att det är bra. -Tror du att de fått mer jobb i Finland för att de har 65% A-kassa? -Det finns inga jobb i Finland!

Och så fortsätter han som om han inte hört mig. -Ja och så har vi de där som hämtar socialbidrag till sprit och knark, fortsätter han.

-Ja vad är det med dem, säger jag och börjar bäva mig för vad han ska säga.

-Jag tycker inte de ska få något socialbidrag, säger han.

-Va!säger jag. -Allvarligt? -Du kan inte mena det?

- Ja, säger han, gör inte du?

-Nä, vet du vad. -Jag tycker knarkarna och alkisarna ska få pengarna från soc istället för att de tar de från gamla Agda som hämtat ut sin pension. Det är det som är den sociala välfärden, att jag och gamla Agda ska slippa bli rånade av de som behöver pengar till sitt missbruk. För de som behöver pengar kommer att skaffa pengar. De kommer inte sluta supa och knarka för att de inte får socialbidrag! -Allvarligt talat tycker jag att du har valt fel yrke.

Han rykte på axlarna och jag fick mitt papper som berättigade mig socialbidrag i juni månad.

Fotograf: Caleb Cassler

0 kommentarer: