fredag 24 juli 2009

Magkatarr på stenåldern

Jag drabbades av magkatarr för första gången i mitt liv när jag var i Västerås och fick äta Losec Mups. Magen blev bra och jag har inga besvär idag.

Jag läste om Magkatarr i vardguiden.se (som förövrigt är en utmärkt sida med information om allehanda sjukdomar) där det står bland annat:

Besvären kan utlösas och förvärras av till exempel:
•stress
oregelbundna måltider
...

Och så fortsätter de med vad man ska tänka på för att undvika magkatarr:

Egenvård
Det viktigaste är att undvika sådant som du själv märker orsakar eller förvärrar besvären.

•Undvik mat och dryck som du har märkt besvärar dig.
•Ät allsidigt.
•Ät på regelbundna tider.
....

Men hur var det då på stenåldern när man inte fick mat på regelbundna tider. Jag kan inte tänka mig att man alltid hade lyckats snara en hare till lunch eller fält en råbock lagom till middagen. Hade alla stenåldersmänniskor magkatarr? Har alla vilda djur magkatarr? Är magkatarr det egentliga tillståndet vi ska vara i?

0 kommentarer: