tisdag 14 juli 2009

Norges svar på Stieg Larsson?

Jag har läst en deckare på tåget från Västerås och på min balkong idag, som jag kan rekommendera. Boken handlar om Harry Hole – en ganska trasig man från Oslo som arbetar som polis. Han är en snygg, singel i trettioårsåldern med ett alkoholmissbruk som han periodvis kan tygla. Han blir skickad till Sydney i Australien för att hjälpa till med en utredning där en ung norska blivit våldtagen och strypt.

Det här är Jo's debut och han skrev boken redan 1997, men jag har upptäckt honom först nu och kommer att läsa resten av serien. Jag har köpt alla (som kommit ut i Sverige) utom Snömannen och har min sommar räddad!

Jag älskade verkligen boken och har sträckläst den. Jag hoppas hans andra böcker är lika bra. Jag tycker han är i klass med våran Stieg Larsson.

Bilderna har jag tagit med min mobilkamera

0 kommentarer: