onsdag 7 oktober 2009

Rasism eller bygg fler flygplatser....

Både Gun och Tonårsmorsa har en uppmaning på sin blogg mot rasism. Jag tycker mig märka att det blir så här i lågkonjunkturer. Rasismen och främlingsfientligheten sprider sig i samma takt som pengarna sinar för dem längst ner på stegen. Det var redan så på Hitlers tid, och lågkonjunkturen då beredde plats för Hitler och hans politik och hans löften om att lösa problemen med den djupa finansiella krisen som då rådde ute i världen. Då var det judarnas fel att folk runt om i världen svalt och var utan arbete. Han löste det med krig och utrotning...och det löste ju problemet för vissa men inte för alla. Kriget gjorde ju att industrin kom igång när man tillverkade fordon och vapen och till det behövdes arbetskraft. Många dog i kriget = färre arbetslösa. Jag personligen tycker inte det var en bra lösning.

Toleransen blir liten när man inte har mat för dagen och kläder på kroppen och barnen inte kan få det de vill ha. De längst ner på stegen sparkar på varandra istället för att hålla ihop och sparka uppåt.

I dessa tider kommer man alltid in i helt idiotiska diskussioner. Som vanligt kommer man in på dessa diskussioner där någon säger ”skicka hem de jävlarna”.

Jag: -Men de är ju födda i Sverige inte kan vi skicka dem till Irak...de kan ju knappt språket.

Han: -Då kan ju föräldrarna följa med.

Jag: -Men de har ju inte gjort något.

Han: -Men de är ju ansvariga för sina barn.

Jag: -Ja men i Sverige straffar vi väl inte föräldrarna. Då skulle ju du sitta i fängelse med din son när han gjorde något dumt.

Han: -Men det här är ju inte samma sak.

Jag: -Ok hur stort brott tycker du det ska vara för att bli ”hemskickad”?

Han: -Ja allt man blir straffad för.

Jag: -Inget lyse på cykeln ger ju 500 i böter. Ska man bli hemskickad då?

Han:-Lägg av, inte sådana skit grejer.

Jag: -Ok, sånt som ger fängelse. Det låter ju lika. De åker hem – vi åker i fängelse.

Han: Ok.

Jag: Men det här brottet du talar om brukar inte ge fängelse.

Han: Men den jäveln slog ju min son.

Jag: -Ja och det var fel...men det klassas som ringa misshandel och det läggs ofta ner av åklagaren.

Han: -Fyfan, det är förjävligt. De kan härja hur mycket som helst och ingen gör något...

Jag: -Ja jag tycker också att det är fel att de lägger ner alla ”små” ärenden i våra tingsrätter...men det är inte utlänningarnas fel!

Och jag tror inte vi löser problemen om vi skickar iväg alla våra kriminella utomlands. Sen kan man ju undra vem som vill ha dem. Ryssland? England löste ju det så genom att skicka alla kriminella till Australien på 1700-talet...men i dagens Sverige vet jag inte om det är lösningen. Eller vad säger ni? Tror ni vi löser problemen med kriminaliteten om vi river alla fängelser och bygger flygplatser?

0 kommentarer: