fredag 9 oktober 2009

Livets lotteri

Ellis har i sin blogg ett inlägg om att skapa sitt eget liv. När jag läste det tänkte jag på hur likt livet är ett lotteri.

Säg att ert liv är som ett lotteri...eller som ett spel på Oddset. Hur satsar ni? Satsar ni lite på ett lågt ganska säkert odds för att inte förlora så mycket i fall nu det skulle gå åt pipan mot all förmodan...för det brukar ju det...Eller satsar ni lite på ett högt odds för man vet ju aldrig...plötsligt händer det...men jag är inte beredd att förlora allt jag har, så jag satsar bara det jag har råd att förlora. Eller vill ni satsa stort och vinna stort oavsett om ni förlorar allt. För det finns bara ett liv och det är nu och det ska levas fullt ut, till ett odds på 100 gånger pengarna och en insats på flera tusen.

Jag måste säga att jag tråkigt nog är den som satsar lågt på säkra odds och ibland lågt på ett högt odds. Jag vill att mitt liv ska vara säkert med några få utmaningar. Ja jag vet att livet inte blir spännande och att det är ganska förutsägbart, men jag vill ha det så. Jag har som ung satsat stort och djärvt och levt fullt ut och tycker att nu är det dags att leva livet mer på låga säkra odds. Jag vinner lite men ganska ofta. Jag ser lyckan i det lilla som att få läsa morgontidningen till frukost, att få promenera tillsammans med en kompis en vacker höstdag, att sitta på balkongen och dricka kaffe och läsa en bok en varm sommarkväll, äta god mat med sin kära på en restaurang, att ha ett arbete jag älskar, promenadavstånd till min mamma och mycket mycket mer som glädjer mig varje dag.

Bild lånad från Hallandsbloggen

0 kommentarer: