måndag 12 oktober 2009

Zotz

Maya kulturen hade ett komplicerat system av olika kalendrar, men jag presenterar bara solkalendern. Denna årskalender hette Haab och bestod av 18 långa ”veckor”, där varje vecka hade 20 dagar, plus den korta extraveckan på fem dagar. Mayakulturen hade en annan tideräkning än vad vi har och även en annan astrologi. Enligt Maya finns det 19 olika symboler som representerar när man är född i solkalendern som bestod av 360 dygn.


Enligt Maya indianerna är jag född i Zotz (14 sep-3 okt). Zotz är en fladdermus. Min styrka är dominans, organisationsförmåga och jag är ett nattdjur.



En kompis till mig köpte ett halsband när hon var i Mexico föreställande Zotz. Jag tycker den är fin och ser nästan mer ut som en liten elefant än en fladdermus.

Och jag är verkligen en nattmänniska mer än en morgonmänniska. Och jag kan inte rå för det...jag är ju född i fladdermusens tecken!

0 kommentarer: