lördag 20 februari 2010

Vi flydde från festen i strumplästen

Jag blev medbjuden på fest av en kompis 1978, till någon jag inte visste vem det var. Vi kom till lägenheten på Tingvallsgatan i Malmberget och festen var i full gång. Det var mest äldre folk där och jag kände knappt någon. Vi gick in och kompisen försvann i mängden och jag gick in i vardagsrummet och satte mig i soffan.

-Hej, sa en kille. -Dig har jag inte sett förut.

-Nej, jag känner knappt någon här och blev medbjuden av en kompis.

-Ok, det är jag som bor här. -Flingan kallas jag.

-Ok, Britt heter jag. -Jag har inte sett dig heller förut.

-Nej, jag har inte varit i Malmberget på 8 år. -Jag har suttit inne på Kumla.

-Ok, säger jag.

-Ja, jag bodde nere i Göteborg tillsammans med en tjej, vi var ihop ett tag och sedan var hon otrogen mot mig så jag skar bort brösten på henne en morgon.

-Ok, säger jag och känner att jag har svårt att prata och att pulsen nu är hög. Jag tittar på honom och ser hur härjad han ser ut, med halvlångt blont, glanslöst hår, vattniga ögon...han är ju knarkare... fan, hur hamnade jag här? Var fan är kompisen?

-Ja, jag fick 4 år för det.

-Sa du inte att du varit borta i 8 år?

-Ja jag kom ju ut efter 2 år på kåken och sen så blev jag ihop med en ny tjej och det gick ju bra tills hon också var otrogen.

Nu mådde jag riktigt illa. Fan vad var det här för psykstörd jävla djävul? VAR var kompisen?

-Jag skar bort brösten på henne med och så skar jag upp magen på henne.

-Ok, sa jag.

-Är du rädd för mig?

-Nej, behöver jag det?

-Bara om du tänkt vara otrogen mot mig, säger han och ler.

-Du jag måste på toa. -Vänta här på mig.

-Visst säger han.

Jag ställer mig upp och går sakta. Inne i mig vrålar en röst: SPRING! Jag går sakta ut i hallen, öppnar dörren och springer ut i natten och snön i strumplästen...efter mig kommer någon och jag springer som en tok snyftande...då ropar kompisen: -Väääänta! Var ska du? Du har ju inga skor. Jag berättade för henne om killen och om att jag var livrädd och att allt var hennes fel och nu fick hon minsann hämta skona.

Jag vet inte om han verkligen kallades Flingan. Jag vet inte om han suttit på Kumla eller bara ville skrämma mig. Jag tänker inte ta reda på det.


Fotograf: stylesr1

0 kommentarer: