torsdag 4 februari 2010

Bubblor som spricker

Nu är det Grekland som är illa ute. Deras ekonomi rasar och arbetare på skofabriken får inte ut sin lön och ockuperar den. För ett tag sedan var det Islands ekonomi som rasade. Före det hörde vi om de svenska bankernas valutahandel i de baltiska länderna och hur Estland nu går på knäna på grund av den. Den första bubblan som sprack var ju USA:s finansmarknad. Där blev husen  värda 0 kronor och folk fick flytta från sina hus med skulder de inte kunde betala, för att de egentligen aldrig skulle fått de lånen. Varje gång tänker jag - vilken tur jag inte bor där. Undrar vilket land det blir nästa gång jag tycker det är tur att jag inte bor i? Blir det rent av Sverige – det land jag tyvärr bor i. Vad händer då? Blir mina pengar plötsligt inte värda något? Kommer min lön frysa inne? USA:s ekonomi var den första dominobrickan i detta spel och jag hoppas att Grekland blir den sista.

Fotograf: SteveFE

0 kommentarer: