fredag 8 januari 2010

Apostlar

På trettondagsafton var jag ute och lunchade med mina härliga fina kollegor. De ringde till mig och tyckte vi skulle träffas över en bit mat. Det tyckte jag var en strålande idé. De kom och hämtade mig och vi färdades till en kinarestaurang med god lunchbuffé där det till och med fanns en dessert – friterade bananer med glass!

Efter vi ätit oss mer än mätta så sa vi adjö till varandra och jag gick mot stadens affärer och julhelgernas reor. När jag gick mellan butikerna i minus 20 gradig kyla och stark vind kommer två unga killar fram till mig och frågar på bruten svenska om jag tror på Gud. Jag tänker att det är nästan svårt i den här kylan att tro på en Gud.

Men jag svara trevligt: -Ja jag tror på en kärleksfull och förlåtande Gud.

-Det gör vi också, säger de unga killarna i kör med ett leende på läpparna.

-Jag tror inte på den straffande Guden, fortsätter jag.

-Nej inte vi heller, säger de med ett ännu större leende på läpparna. -Tror du på den levande Kristus? frågar de.

-Jag har inte riktigt bestämt mig i Kristusfrågan ännu. -Vilken kyrka kommer ni ifrån? frågar jag.

- Från Jesu Kristi Kyrka av sista dagars heliga, svara de fortfarande leende.

-Det finns så många kyrkor och så många religioner. Jag vill gärna tro på dem alla, säger jag . -Vem kan säga att den ena har mer rätt än den andra. -Jag tror på Gud som den sanna kärleken...men jag vet inte om jag har någon speciell tro eller tror på någon religion eller kyrka mer än den andra.

- Vi tror också på den kärleksfulle guden. Vi tror på Kristus. Vi tror att våran kyrka är den enda sanna kyrkan. -Skulle du vilja prata om din tro? frågar de.

-Här? frågar jag. Det är minus 20 grader och jag orkar inte ens fundera över vad jag tror. Jag fryser.

-Kan vi komma hem till dig och prata om Gud? frågar de.

-Nej jag orkar inte bestämma något nu. Kan vi inte ta det där en annan gång?

-Visst, säger de och ger mig en liten broschyr med lite om kyrkan och adresser både till mötesplatsen och till websidan. Kristus apostlar har blivit moderna de har websida.

Jag måste beundra deras strävan och vilja att predika sitt budskap om sin religion. Att stå och le och vara trevlig i minus 20 grader med snåla vindar som blåser är inte lätt. Måtte de få komma till himlen.

Fotograf: dimitri_c

0 kommentarer: