måndag 28 december 2009

Utegångsförbud

Pratade med en kompis som har tonårsbarn om det här med att sätta gränser. Hade samma diskussion i förrgår med en annan kompis. Det är så svårt det där eftersom alla har olika gränser.

Jag: -Jag tycker att man ska markera och tala om vad man tycker är fel...även om man vet att de förr eller senare kommer göra det eller att någon av kompisarna får.
Kompisen: -Man kommer ju ihåg själv hur det var och man blir ju orolig.
Jag: -Det blev ju folk av dig också. Du måste ju lita på att de överlever första fyllan och att de tjuvröker.
Kompisen: -Men jag röker ju själv...känns ju fel att säga att jag inte vill att de ska röka.
Jag: -Du är vuxen och får röka. Det är 18 års gräns på rökat och 20 på alkoholen. Ganska enkelt att säga nej. Du vill helt enkelt inte att de bryter mot lagarna...lika lite som du vill att de ska köra bil och knarka eller ha sex innan de är vuxen nog för det.
Kompisen: -Ja men de kommer ju komma hem och lukta rök eller vara berusade.
Jag: -Ja, det är ju då du ger utegångsförbud och drar in månadspeng.
Kompisen: -Hur gör jag om de kommer hem och säger att de haft sex och blivit gravid?
Jag: -Ja där känns ju inte utegångsförbud och indragen veckopeng som bra ”straff”.
Kompisen: -Hahaha det är då de får 9 månaders utegångsförbud.


Fotograf: ctechs

0 kommentarer: