onsdag 30 december 2009

Finska vinterkriget

Alex Schulman skrev på sin blogg om varför de dekorerade julgranen med finska flaggan. Det är för att hans far var med i Finska Vinterkriget. Min pappas pappa var med i Finska Vinterkriget. Att jag inte kallar honom farfar beror på att varken jag eller pappa lärde känna honom. Han dog i början av kriget. Skjuten till döds 26 år gammal. Pappa var 5 år gammal och har inga minnen av honom. Jag har en porträtt av honom i hallen. Han står där...en ung man i uniform. Det finns en inramad hälsning från överbefälhavare Mannerheim också, som måste lagas. Jag vill även ha den att hänga på väggen. Det står att pappas pappa var en tapper soldat som gav sitt liv för ett fritt Finland. Jag har varit och besökt hans grav på soldatkyrkogården utanför Pello i Finland.

Min morfar var också med i kriget men ville aldrig prata om det...så vi vet inte mycket om vad han var med om eller hur hemskt det var. Han var i allafall full i granatsplitter som aldrig gick att operera ut.

0 kommentarer: