söndag 20 december 2009

Poeten på Cypern

Jag reste ensam en vecka till Cypern i september 1986. Jag åkte på en sista minutenresa ospecificerat och hamnade i Aiya Napa. Jag skrev små poem varje dag den veckan. När jag grävde i mina lådor i källarförråden hittade jag ett häfte med dessa rader. Det var riktigt roligt att läsa dem. Eftersom jag bara tog en bild på altanen har jag inte mycket annat att minnas till. Tur att jag skrev dessa rader.

Dag 1

Fåglar flyger
under regntunga moln
över en grå förort.

Men solen lyser redan i min själ
då jag snart skall bege mig till sydligare ort.

Hej Då gråa förort
farvär kyla
kom fåglar
och flyg med mig.




Jag är förkyld
och ensam
i ett främmande land

Inga pengar
som duger här
klockan är mycket
jag dricker Baileys
och inmundigar
Noskapin

Väntar
tittar på TV
Dynastin
med grekisk text
väntar på
rumspolaren.

Dag 2

Häftig tjej
morgontrött
med en livserfarenhet
större än min.

Hon far på stranden
kommer hem sent
vi äter ute
och kvartar sen in.
Min rumspolare.

Dag 3

Här rycks det
slits och dras
”Hej vad gör du ikväll?”
jobbigt, tröttsamt
till och med
den svenske vikingen
har tappat greppet
han rycker
sliter och drar
”where you from?”
NO WHERE

Dag 4

Å du vackra blå
med sån skönhet
sån styrka
du förför mig
skrämmer mig
du har min
fulla respekt




Sol
med mig gör
du inga
underverk

Du bränner
mig inte
sånt har
jag bot mot.

Du färgar
mig inte
de anlagen
har jag inte.

Du gör
mitt redan
blonda hår
ljust.

Och min
känsliga hud
prickiga.

Men brun
det blir
jag
aldrig.



Dag 5

Åsneman
var kommer
du ifrån?

Du passerar
min altan
punktligt
som en
klocka.

Vart skall du?
Vad tänker du på?
Varför har
materialismen
inte nått dig?

Du
fascinerar mig.

Dag 6
Lilla vän
din oskuldsfullhet
lockar mig.

Akta dig
jag kanske
äter upp dig!




Detta underbara rum
nästan i hjärtat av byn
har en gång varit
Vingresors näste.

Hit ringer dessa vilsna själar
och talar till oss på tusen språk
Kan vi hjälpa dem?
Nej, vi är bara enkla turister
ospecifierade sådana

Dag 7

Kamera
du kamera
som ska bevisa
för omvärlden
vad mina ögon ser

Dig glömmer jag alltid!




Vi bortskämda svenskar
bortskämda med el
du stackars cypriotiska
gnista
du dog.

Vi våldtog dig
med fönar och TV
Vårt brott
får vi sona
i mörker.

Fotograf: speight

0 kommentarer: