torsdag 4 juni 2009

När jag var Appojauremördaren

Inte nog med att jag vuxit upp med Obol-mannen och Carolines mördare, så har jag blivit anklagad för att vara Appojauremördaren. Det hela började med att jag var på besök i Luleå, några år innan jag flyttade till staden. Då en kväll när jag besökte den lokala Pontus-puben träffade jag på en man som blev en rolig barkompis. Jag hälsade till honom via radion några veckor senare och bad de spela Foreigners låt – I Wanna Know What Love Is. Jag hörde aldrig av honom och några år senare flyttade jag till Luleå. Jag skulle en kväll roa mig på den kända Stadspuben och kom in efter en timmes köande. Jag hann inte mer än in förrän denna man kom emot mig med en kvinna i släptåg . Jag blev ju förstås glad att se honom. Han däremot tog struptag på mig och slängde upp mig på ett bord. Det svartnade för ögonen på mig och jag förstod ingenting! Vakterna kom till min hjälp och tog bort honom från mig och kastade ut honom. Jag kraxade och fick till slut luft. Jag förstod ingenting och fick inget svar på hans uppträdande, eftersom han blivit utkastad. Några år senare träffar jag kvinnan som varit i hans släptåg den där kvällen han försökte strypa mig. Jag frågade henne om han berättat för henne varför han gjorde så. Hon sa att han hade sagt åt henne att jag var Appojauremördaren! Han som såg ut att vara en helt vanlig kille...var tydligen helt störd! Han som blev dömd för Appojauremordet var ju Tomas Quick. Nu har det visat sig att han inte gjorde det, men det har ju alla Gällivarebor alltid vetat. Han som det sas hade gjort det har dött och ingen vet om det bara var rykten. Man kan ju fråga sig var Tony Alldén var 13 juli 1984...?

0 kommentarer: