lördag 12 februari 2011

3900 Lördagar - Tusen kulor och prioriteringar i livet

En 75-årig man förklarar sina prioriteringar under en radiointervju i USA:

”Ja, Tom, det låter verkligen som om att du är upptagen med ditt jobb. Jag är säker på att de betalar dig bra, men det är synd att du måste vara borta från hem och din familj så mycket. Svårt att tro en ung karl ska behöva arbeta sextio eller sjuttio timmar i veckan för att få det att gå ihop. Det är synd att du missade din dotters dans av detta skäl ", fortsatte han. "Låt mig berätta något som har hjälpt mig att hålla mina egna prioriteringar." Och det var då han började förklara sin teori om "tusen kulor."
"Du förstår, jag satte mig ner en dag och gjorde en liten överslagsräkning. Den genomsnittliga personen lever cirka sjuttiofem år. Jag vet, vissa lever mer och en del lever mindre, men i genomsnitt, folk lever ca sjuttiofem år. "
"Så, jag multiplicerade 75 gånger 52 och jag fick det till 3900, vilket är det antal lördagar som den genomsnittliga personen har i hela sin livstid. Nu Tom, kommer jag till den viktiga delen. Det tog mig tills jag var femtiofem år gammal innan jag började tänka på allt detta i detalj ", fortsatte han," och vid det laget hade jag levt igenom mer än 2800 lördagar. Då kom jag att tänka på att om jag levde till sjuttiofem, hade jag bara ungefär tusen av dem kvar att njuta. Så jag gick till en leksaksaffär och köpte varenda kula de hade. Det slutade med att jag besökte tre leksakbutiker för att få ihop 1000 kulor. Jag tog hem dem och satte dem i en stor och genomskinlig plastbehållare här i kåken bredvid min dator. "
"Varje lördag sedan dess har jag tagit ut en kula och kastat bort. Jag tyckte att genom att titta på hur kulorna minskade, fokuserade jag mer på de verkligt viktiga sakerna i livet. "
"Det finns ingenting som är så bra som att se din tid här på jorden springa iväg för att hjälpa till att få dina prioriteringar på rätt väg."
"Låt mig säga dig en sista sak innan jag slutar prata med dig och tar min underbara fru ut till frukost.
I morse tog jag den allra sista kulan ut från behållaren. Jag tänkte att om jag lever tills nästa lördag då jag har fått lite extra tid. Och en sak vi alla kan använda är lite mer tid. "

Kanske dags att köpa cirka 1500 kulor och börja räkna ner lördagarna.


Fotograf: nazreth

0 kommentarer: