tisdag 22 september 2009

Jag älskar att äga böcker!

Redan när jag var lite fanns det mycket böcker i mitt liv. Jag fick böcker och mina föräldrar köpte mycket böcker. Givetvis bara jag hem fulla påsar med böcker från biblioteket...men det var nåt visst med att äga dem. I dag köper jag också böcker. Inte lådvis, men jag köper de flesta böcker jag läser. Jag vill kunna gå tillbaka läsa om en del, en sida, en strof....eller hela boken igen.

Jag älskar att gå tillbaka till föräldrarnas bokhylla också och läsa om böcker som gjorde starkt intryck på mig som barn. Det måste erkännas att det mesta gjorde starkt intryck på mig när jag var mellan 8 och 12. Jag läste Henry Miller när jag var 12 år och rodnade över det mustiga språket. Hans beskrivningar av sex, bröst, könsdelar var inget man läst i Kamratposten precis. Jag grät när jag läste Den röda ponnyn och rös när jag läste Rebecca. Jag var arg när jag läste Varglarsen. Jag ville vara en dandy i Stockholm när jag läste Röda rummet. Jag förstod inte allt. Jag gjorde nog om handlingen i mitt huvud utifrån de referenser jag hade i den åldern. Jag reagerar inte lika starkt idag på dessa böcker...men de har en plats i mitt hjärta

0 kommentarer: