måndag 14 september 2009

Hos tandregleraren

När jag var 15 år kunde jag inte bita ihop mina framtänder. Jag hade ett öppet saxbett. Jag fick en tid hos tandregleraren. När jag kom dit möttes jag av en man i 30 årsåldern och hans tandsköterska. Jag fick sätta mig i stolen och han kollade mina tänder. Sedan förklarade han för mig vad han kunde göra. Han kunde ”förlänga” mina tänder genom ett operativt ingrepp. Det skulle innebära tandställning efteråt och vissa problem med ätandet och tandborstandet. Jag kunde även få kindtänderna nerfilade. Man kunde även operera käkbenet men då skulle jag få leva på soppa någon månad. Jag sa att jag ville fundera på det. Jag tyckte inte jag hade så stora besvär av mitt öppna saxbett. Till saken hör att tandregleraren hade dubbeltänder i hela munnen. Tänderna spretade åt alla håll! Hans sköterska hade ett öppet saxbett dubbelt så stort som mitt! Kunde de leva med sina tänder kunde jag det också. Så jag gjorde aldrig något åt mitt öppna saxbett och det har gått bra. Jag kan till och med bita ihop mina framtänder nu!

Fotograf: dragonaria

0 kommentarer: