söndag 6 september 2009

I flickrummet

I dag hör man om alla dessa ungdomar som sitter på sina pojk- eller flickrum och beställer droger via Internet för att berusa sig. När jag var tonåring fanns inte Internet men vi berusade oss ändå. Det var alkohol för mig och mina kompisar. Alkohol var svårt att få tag i när man var tretton år och ville prova. Visst man kunde göra häxblandningar ur pappas barskåp...men inte hur ofta som helst. Så vi började tillverka alkohol själva. Vi gjorde mäsk. Mäsk var någon sötad fruktjuice blandad med jäst. Blev döäckligt att dricka, men man blev full!

Jag blandade blåbärssaft med jäst och satte i en flaska som jag gömde bakom bokhyllan i mitt rum. Nästa dag när jag satt och lyssnade på musik small det plötsligt bakom bokhyllan och den föll till golvet, flaskan flög i taket och det rann blåbärsmäsk i hela rummet! Jag hade glömt att man måste ha en öppning i korken så kolsyran som bildas kan komma ut. Och glasflaska är väl inte så smart. Jag fick bråttom att städa mitt rum innan mina föräldrar kom hem. Gissa hur det luktade i mitt rum? Det var första och sista gången jag provade göra mäsk. Baksidan på min bokhylla blev aldrig riktigt vit och påminde mig länge om min fadäs.

Fotograf: Zsuzsanna Kilián

0 kommentarer: