lördag 26 april 2014

Vem tänder på manliga transvestiter?

undrade en av kollegorna en dag på jobbet. Jo jag, sa jag. Jag har alltid tänt på män. Alla slags män. Korta, långa, smala, tjocka, med muskler och utan, gamla, unga, med kläder och utan. Det är nämligen inte kläderna jag tänder på, utan på mannen. Alltså kan han ha typiskt kvinnliga kläder enligt vår kultur och fostran. För det handlar ju bara om att just de kläderna anses kvinnliga i vår kultur och tid. Det är ju inte så att vi föddes med en typ av gen eller kromosom som talade om för oss att klänningar och strumpbyxor var kvinnligt och att kostym och jeans & flanellskjorta var manligt. Genom tiderna har ju det förändrats.

Kollegan tyckte att kläderna signalerade för mycket kvinna och att det då direkt var avtändande på henne...och det är nog så för många. Jag tänder inte på kvinnor men jag kan tända på en man i kvinnokläder. Jag tänder inte på en kvinna i uniform bara för att jag tycker om män i uniform. Trots signalen om manlighet de i så fall sänder med sina kläder går jag inte igång. Och det gör inte kollegan heller som tycker att kläderna sänder signaler om vad som är manligt och kvinnligt.

Så vad är skillnaden? Det är nog så att vi är mer van att se kvinnor i manskläder än tvärtom. Ingen blir idag provocerad av en kvinna i jeans...men många blir av en man i snygg jeanskjol.

Jag menar inte att kollegan har fel...eller att jag har fel...eller att de som väljer att vara transvestiter har fel. Jag menar bara att vi tycker olika och får lov att respektera varandra. Ingen av oss ska behöva ändra oss. Vi ska bara låta var och en ha sin åsikt om vad som är rätt och fel...för oss.

0 kommentarer: