fredag 17 juni 2011

Jag ber till Gud om orm

Jag ber om 50 000 ormar till stugan på landet. Ormar som äter alla sorkar, möss och råttor. Ni kanske tycker det låter vansinnigt.

..men 50 000 ormar kryper inte in i stugan och skitar ner överallt.

...de gräver inte sönder hela gräsmattan. 

...och de lär inte ge mig några sjukdomar som sorkfeber och salmonella

Det gör gnagarna. De kanske inte är 50 000 nu men när jag lämnade stugan i måndags var de säker ett 1000-tal och det vet vi ju hur snabbt de förökar sig. De har hur stora kullar som helst...känns som om de får minst 50 ungar i varje kull. 


Krönikören har gjort mig uppmärksam på att ormar visst flyttar in till en i huset så nu börjar jag be om rovfågel, som äter upp alla gnagare, istället. De brukar väl inte flytta in till en?

12 kommentarer:

Herta sa...

Ja vad skall man välja, pest eller kolera?

Znogge sa...

Antingen eller! Här kör vi med varken eller!

Stattinskan sa...

Ja, de är ju inte helt enkla att komma åt heller ... precis som våra äckliga ollonborrar här nere i söder som förstör växternas rotsystem och flyger in i håret på en ... blä!
Gomorron

Anonym sa...

Jag instämmer med Znogge - föredrar varken eller i det här fallet.

Krönikören sa...

Fy vad äckligt. Läste du i Aftonbladet om de som var tvungna att lämna sitt hus eftersom det var invaderat av ormar?

Britt sa...

Krönikören: De som hade orm i huset bodde väl i USA? Har aldrig hört att nordiska huggormar flyttar in i hus...inte om all mat bor utanför huset.

Krönikören sa...

Det stämmer. Förra våren eller förförra fick man utrymma en förskola här pga av ormar, kommer inte ihåg om det var snok eller huggorm - spelar förresten ingen roll, det var djur utan ben. Som bodde i väggarna.

Krönikören sa...

Jag blev tvungen att googla. Tiden går fort - det var 2008. http://www.nyheterna.se/1.528519

Britt sa...

Krönikören: Då ska jag nog sluta be om orm och börja be om fler rovfåglar i stället...de brukar väl inte flytta in till en?

Krönikören sa...

Tror inte det, bara såna som Eagle Eye Cherry och liknande ;)

ansepanse sa...

fast ormar skulle jag inte välja, absolut inte be om, skaffa katt istället vet jag :) och så finns det råttfällor av alla de slag
Sv: jag lovar att inte bada mer förrän det blir varmare igen
kramar

Tiny sa...

Fy fan, inte ormar!! Dessutom kan man få salmonella av dem.