fredag 26 november 2010

Att planera för det värsta

Itidningarna har man kunnat läsa om Dan från Gällivare som räddade sig själv och sin hund från att brinna inne genom att han handlade rätt. Det är så man önskar att man själv kommer att handla i en krissituation. Jag tror att livlig fantasi kan hjälpa en. Ja om man redan tänkt ut det värsta scenariot och hur man skulle lösa det... innan det händer. Ja så man vet hur man kommer att göra om man vaknar mitt i natten av att det brinner någonstans i lägenheten. Har man redan fantiserat om att det kommer att börja brinna, att man tagit på sig kläderna som ligger framme, mobilen man har på nattduksbordet och klättrat ut genom sovrumsfönstret, alternativt släkt den mindre branden med brandsläckaren man har i sovrummet eftersom man vaknat av brandvarnaren. Alternativt brinner det i sängen och man kommer inte åt brandsläckaren...ja men då finns det väl inte så mycket att göra mer än att dö. Det var ingen bra fantasi. Skit i det där med fantiserande...man blir bara så deprimerad. Men jag vill fortfarande hoppas att jag vet vad jag ska göra när det är ”skarpt läge”.

0 kommentarer: